Jonge Turken

Je bent 45 jaar, werkt in een mooie baan bij een corporate, lid van de Jonge Turken en ergens kriebelt het. Je merkt dat je in een fase van je loopbaan zit, waarin de een Executive functie niet voor je is weggelegd en de trainees al aan de poort kloppen om verder te komen. Je bent ambitieus en hebt verantwoordelijkheid.

Wil je het gemaakt hebben in Nederland dan zul je lid zijn (geweest) van een van de vele netwerkclubs als bijvoorbeeld De Jonge Turken voor de FMCG. We hechten veel waarde aan netwerken gezien het aantal.  Afhankelijk van doelstelling van deelname zijn uitwisselen van ervaringen en kennis versterken belangrijke “drivers”. Vanzelfsprekend is het ook gezellig en kan er lekker gegeten en gedronken worden. We hoeven de kracht van een informele mogelijkheid om elkaar beter te leren kennen voor zakelijke doeleinden niet te onderschatten.

Jonge Turken_1

De netwerkgroep als Jonge Turken wordt naar mijn idee voornamelijk “bemenst” door leden uit de “corporate bedrijven” in Nederland, zoals in de hierboven gegeven profielschets weergegeven. In het MKB leeft het anders en worden er wellicht andere eisen gesteld aan een lidmaatschap (directe ROI).  Er zal voor iedereen dezelfde overtuigingskracht nodig zijn om de lidmaatschapsbijdrage voor een jaar te laten betalen door de werkgever.

Op het moment dat je toegelaten wordt in een groep als Jonge Turken begint meestal de “inhaalrace” van de jongere generatie Trainees vanuit de corporate wereld. Je hebt minstens 12 jaar ervaring én leidinggevende ervaring én minimaal 5 medewerkers nodig om je tot het selecte gezelschap te mogen rekenen (zie in geval van Jonge Turken de toelatingsvoorwaarden). Er zijn volgens een ingewijde vele mensen die bezig zijn met een volgende stap in hun loopbaan, zonder daar haast mee te hebben.

Bureau Boeren ziet de loopbaan als een reis en kan en wil daar een passieve- en/of actieve rol van betekenis in zijn. Ze heeft een werkwijze opgesteld die aandacht geeft aan de persoon die “latent” een kriebel krijgt. Verborgen vacatures zijn een fenomeen die meer betekenis krijgt, naast zelf investeren in een management buy-in.

Ben je iemand die in het bovengenoemd profiel past en zoek je ondersteuning in je reis die loopbaan heet? Neem contact op via deze link.

Verborgen Vacatures

“Ik krijg functies aangeboden die ik nergens op internet zie, de zogenoemde verborgen vacatures”, aldus een Retail Director. Hij vindt het een worsteling om zelf vacante functies te vinden. Hij heeft een drukke baan. Naast zijn dagtaak van onder andere het aansturen van 13 medewerkers in combinatie met de wens om weg te willen, loopt hij vast op het afstruinen van Internet.

Met het feit dat er verborgen vacatures zijn raakt hij een belangrijk punt. Vele banen staan niet (altijd) op internet als vacante functies. Deze vacante functies worden op een andere manier “in de markt” gezet, zoals onder andere middels:

  1. Eigen netwerk (meestal van de DGA) van sleutelpersonen in de organisatie
  2. Specialistische recruiters, die ze niet op internet plaatsen
  3. Netwerk van Private Equity-firma’s, die belang hebben bij een profiel
  4. Binnen de sector vanuit een beroepsvereniging en/of -netwerk

 

Header_BureauBoeren_email

Hoe zorg je er voor dat je achter deze “verborgen” vacante functies je vingers krijgt? Dat kan door een “makelaar” in te schakelen die de ingang heeft bij vele bedrijven op de relevante niveaus en die goed weet waar je de volgende stap kunt en wilt zetten.
Bureau Boeren is een makelaar die de dienst “vacante functies” speuren van je overneemt.
Bureau Boeren kan actief jouw profiel en CV onder de aandacht brengen bij organisaties waarvan jij schriftelijk hebt aangegeven, onder de aandacht gebracht te willen worden. Gericht vinden dus, naar verborgen vacatures.

Dat vraagt voor de persoon die nu een drukke baan heeft toch een tijdsinvestering. Bureau Boeren heeft voor de actieve benadering van de markt een werkwijze die gestructureerd, efficiënt en effectief is. Het resultaat van de werkwijze is dat ze met suggesties komen voor het plaatsen van je profiel en CV bij een potentiele bezitter van een verborgen vacature.

Door de gerichte aanpak en de brede kijk op de markt, open je middels de actieve aanpak en de actieve begeleiding door Bureau Boeren een weg die je loopbaan-reis een extra impuls kan geven.

Wil je meer weten over deze actieve wijze van verborgen vacante naspeuren, laat het weten via deze contactlink.

CV advies

Logisch CV

In de zoektocht naar een geschikte kandidaat speelt een logisch CV een rol. Er zijn voldoende adviezen te geven inzake wat een goed CV is. Een belangrijke conclusie uit alle adviezen is dat je een CV aan mag laten sluiten bij de functie waar je naar solliciteert.

Een opdrachtgever heeft een helder adagium inzake een “logisch CV”. Vooral de aangegeven opleiding en de aantal benodigde jaren om dit te vervolmaken maakt een belangrijk onderdeel uit van een logisch CV. Voor HAVO/VWO staan 5/6 jaar. Voor de vervolgopleiding staan voor HBO 4 en voor WO 5-6 jaar.
Daar blijft het niet bij. Ook in de vervolg stappen in de loopbaan wil de opdrachtgever een logisch vervolg kunnen zien. Je blijft vijf jaar bij de eerste werkgever en vervolgens 5 jaar bij je tweede werkgever.
interview kandidaat

Dit doet me denken aan de woorden van een HR functionaris bij Philips Licht uit de jaren zeventig. Hij gaf aan dat je in je baan het eerste jaar nodig hebt om goed rond te kijken en je plan te maken, het tweede jaar om je plannen uit te voeren, het derde jaar om de resultaten te genieten en het vierde jaar om je heen te kijken naar een vervolgstap. Dat was wel in de jaren van de “lifetime employment”. Deze jaren zijn verleden tijd, net als Philips Licht.

Het is te prijzen dat HR consistent en standvastig is in de werkwijze om talenten of ervaring uit de markt te halen. Dat is voor een dienstverlener van groot belang. Je kunt je afvragen welke de onderliggende ideeën zijn die daar in verankerd liggen.

Idee 1. Opleiding versus niveau: iemand met een normaal voltooide Hbo-opleiding wordt geacht een bepaalde structuur in onderwijs te hebben doorlopen, voldoende discipline te hebben en denkkracht/doorzettingsvermogen om de opleiding binnen de vier jaar te doen. De vraag is of dat opweegt tegen een niveau met ervaring en wijsheid.
Idee 2. Opleiding versus permanente educatie: iemand met een Hbo-opleiding heeft het volgehouden om vier jaar in de schoolbanken de verwachtingen waar te maken. De vraag is wat er tegenover staat en hoe de person omgaat met het voortdurend leren in en buiten de organisatie waar je werkzaam bent. Het geeft geen garantie voor het vervolg.
Idee 3. Opleiding versus “capabilities”: een ondernemer in de poot aardappelen gaf zijn aan de TU Delft studerende zoon de kwalificatie: “niet technisch” en zijn niet opgeleide andere zoon “subliem technisch”, omdat hij in staat is mankementen aan complexe tractor-machinerie “in het veld” zelfstandig op te lossen.

De opdrachtgever krijgt wat ze verlangt, en dus ook kandidaten met een logisch CV. Dat daarmee niet alles wordt gedekt zal zowel voor de opdrachtgever als de kandidaat duidelijk zijn.

Splendid Isolation

Hoe kun je binnen een afdeling of organisatie je positie handhaven zonder in “Splendid Isolation” te komen? Ik heb heel lang gemeend dat door hard en goed te werken je vanzelf wel binnen de rangorde je positie kunt handhaven en kunt verbeteren binnen de organisaties waar ik heb gewerkt. Dat is zeker een belangrijk onderdeel van je positie. Toch zul je met een “resultaat”-gerichte gedragsvoorkeur, ook je “mensgerichtheid” op een authentieke wijze mogen laten zien. Beschouw dit maar als een investering, en niet als tijdsverlies.

splendid isolation_1

Je voelt donders goed aan wanneer je “sociaal wisselgeld” binnen je organisatie/afdeling weer een nieuwe donatie nodig heeft. Meestal komt dat gevoel vanzelf en geef je daar gehoor aan. Toch heb ik situaties meegemaakt waarin er een soort “koppigheid” opsteekt en er een gevoel komt van verliezen of winnen, barsten of buigen. Herken je dat?

Dan wordt het tijd voor ingrijpen voordat je in “splendid isolation” terechtkomt en je als een ijsschots weggevoerd wordt van de ijsberg. Die ijsschots kan alleen maar ellende veroorzaken, en laat veel onder water. Het is op zo’n moment raadzaam om:

  1. Bespreek je gevoel met je leidinggevende
  2. Blijf bij jezelf én investeer tijd in je collega’s
  3. Bedenk dat jouw perspectief niet het enige is, vraag anderen om hulp/ hun mening
  4. Geef de ander de ruimte om te komen met hun “onder water gedeelte” van de ijsschots

Het is nooit te laat om het schip te keren. Je wordt gewaardeerd om je resultaten, maar ook om de manier waarop je je in je werk verhoudt met de ander. Dat betekent nogmaals niet dat je ineens een “andere” ik laat zien, blijf bij jezelf. Voorkom dat je in een andere wereld terechtkomt en de aansluiting mist. Splendid Isolation is actueel en ligt meestal bij prestatiegerichte gedrag voorkeursstijlen op de loer.

Wil je weten wat jou gedrag voorkeursstijl is? Neem contact op via deze link

Happy Path

Het ultiem bereikbare; de klant doorloopt de complete “journey” zonder “menselijke” inbreng. Dat wordt in vakjargon “Happy Path” of “Sunny Day” genoemd. Tijdens de Multichannel 2016 conferentie in Utrecht presenteren zich mensen die dagelijks bezig zijn met de “Customer Journey”. Uitgangspunt in de verschillende presentaties die ik heb bijgewoond is en blijft de Customer Lifetime Value, waarvoor je uiteindelijk de inspanningen doet.

In de pogingen om naar buiten toe als “one company” te acteren, moet alles op alles gezet worden om de “back-office” te laten praten en gegevens uit te laten wisselen met de “front-office” en vice versa. OBVION heeft dit proces opgepakt met iedere medewerker €100,- budget te geven voor “klanten”. Dat geeft veel dynamiek waarin de klant centraal staat. Alles wordt dan ook uit de kast gehaald om minder “top-down” te werken en meer de “voice of the employe” te laten doorklinken. Steven van Belleghem werkt dat mooi uit in zijn boek: When Digital becomes Human.

Picture 167

In de kern blijft dat het luisteren en kijken naar de klant essentieel is. Uiteindelijk zul je ook moeten kiezen welke klanten je wilt hebben en welke niet. Daarvoor komt ook relevantie als begrip naar voren. Relevantie heeft en geeft waarde. Door kennis van je klant kun je een voorspelling maken over het gedrag, waarmee je de waarde van de klant in stand kunt houden, herstellen of versterken.

Zo leert Byron Sharp ons dat Loyaliteit vele gezichten kent, en dat we daar als dienstverleners of product aanbieders  maar niet teveel op moeten rekenen. Groei betekent heel goed naar je fouten kijken en niet alleen naar de successen. Dat hoor je ook tijdens de presentaties waarin het “Happy Path” de heilige graal lijkt. De weg daarnaar toe is die van stapje voor stapje bouwen aan een team die de middelen krijgen om in te spelen op het engagement van de klant op het moment dat ze daarvoor open staat. Dat vraagt nogal wat.

De weg van medewerkers in groei-gedreven organisaties die vanuit een “cost centre”, via “profit centre” naar “value centre” geleid worden is geen makkelijk en volledig happy path.

Gedrag voorkeursstijl

Als een interessante functie via een “website-robot” sollicitatieproces gaat, haak ik af, zegt een kandidaat vol stelligheid. In hoeverre laat de functiebeschrijving voor bijvoorbeeld Key Accountmanager zich op competenties en ervaring netjes afvinken? Waarom willen we dit? Uit veiligheid, onwetendheid en/of in opdracht?
De vraag naar een “functie”-invulling is meestal een indirecte vraag. De leidinggevende met de “pijn” komt pas in tweede instantie of later aan het woord. Op zich is dat helemaal niet gek. Ieder zijn werk, en met het gemis aan een werkkracht, zal de leidinggevende toch al alle zeilen bij moeten zetten.

Op het moment dat er een vacante plek gaat ontstaan, zal er iets in werking moeten komen. Want daar komt het wel op neer; op het moment van een aangekondigde vacature zullen werkzaamheden niet minder worden. Dezelfde werkzaamheden zullen met minder mensen gedaan moeten worden. Daar zal ook aandacht aan moeten worden besteed.

Bij de werving van een nieuwe medewerker zal ook goed gekeken gaan worden welke invulling je aan de functie wilt geven. Het creëert mogelijkheden om andere accenten op de functie-inhoud en/of in de persoon die de functie gaat invullen te leggen. Meestal verliezen we ons in gewenste competenties op basis van functie-inhoud. We hebben meestal weinig zicht op de gedrag voorkeursstijl van het bestaande team. Naast competenties, ervaring zal ook de gedrag voorkeursstijl bepalend kunnen zijn voor het succes van de nieuwe medewerker op de afdeling.

gedrag voorkeursstijl_2

Het is dan ook niet zomaar dat Bureau Boeren gebruik maakt van een gedrag voorkeursstijl instrument gebaseerd op de DISC-methodologie. Voor kenners van “de kleuren”, zal dit geen nieuws zijn. Er zijn vele vormen van gedrag voorkeursstijl testen. Bij de aanname van Brand Managers in het verleden heb ik bijvoorbeeld gebruik gemaakt van cases waar alle geselecteerde kandidaten mee worden geconfronteerd. In groepjes worden ze geacht de case op te lossen om ze uiteindelijk aan elkaar te presenteren. De dynamiek van de case presentatie geeft een breder beeld van de sollicitanten, naast hun competenties en ervaring.

We zijn uniek als persoon, en daarmee ook uniek in onze functie. We kunnen worden gezien als commodity’s in een functie, waarbij geautomatiseerde sollicitatieprocessen dat gevoel kunnen versterken.  Daarbij wordt voorbij gegaan aan onze “eigenheid” in gedrag voorkeursstijl.

Ken je jouw competenties en ervaring en ben je benieuwd naar jou gedrag voorkeursstijl, ontdek deze gratis via deze link.

Digitaal Detoxen

Stel je voor dat je tijdens de komende feestdagen twee dagen doet aan “digitaal detoxen”. Eigenlijk kunnen we nauwelijks zonder “digitaal” omdat we in heel veel zaken die we doen, we ongemerkt op de digitale snelweg zitten. Ik herinner me nog een item in Vroege Vogels waarin een groep mensen in een omgeving wilden verkeren waar ze het minst last hebben van “straling” die onze “digitale” nabijheid veroorzaakt. Ze hebben uitgerekend dat een plekje in de Veluwe als het meest stralingsvrij kan worden aangemerkt.

digitaal detoxen_4

Waarom zou je digitaal detoxen? Hierbij een viertal redenen:
1. Om uit te rusten; een moment van bezinning begin je bij jezelf
2. Omdat het een luxe is; even zonder telefoon, TV, Wifi op een afgelegen plaats zijn
3. Om te focussen; in de wereld van vele keuzes is het moeilijk te kiezen, nu doe je dat wel
4. Voor je plezier; je weet hoe fijn het is om de FOMO* te weerstaan

Betekent digitaal detoxen dan ook automatisch niet werken? Nee, naar mijn idee leven we in een tijdsgewricht waarin een strakke scheidslijn tussen werk en “leisure” steeds meer vervaagt. Zo kan het goed zijn dat je afspreekt tijdens een “hei-sessie” om die buiten kantoor te doen. Zo kom je los van een aantal “default” gedragsstijlen; mailtjes checken op je mobiel, met de laptop open naar een spreker luisteren. We noemen het nog geen lichte vorm van “digitaal detoxen”, echter zo zou je het wel kunnen zien.

Werken is zonder een digitale snelweg niet meer voor te stellen. Vergaderen zonder een laptop opengeslagen lijkt ook al gemeengoed. Het excuus bij een rinkelende mobiel om een gesprek te onderbreken is al “normaal”. Het lijkt me heel gezond om met jezelf af te spreken dat je de komende feestdagen gewoon twee dagen voor jezelf en voor je naasten kiest. Even digitaal detoxen, om dan daarna de hectiek weer extra te waarderen. Fijne feestdagen!

*Fear Of Missing Out

Slechte Dag

We hebben allemaal wel eens een slechte dag. Of je nu op de skipiste staat, op je werk of tijdens een dagje uit met je familie. Je kunt ook pas een “slechte dag” hebben als je weet wat een gewone goede dag voor je betekent.
Soms hoeft de omgeving er niets van te merken. Meestal is dat wél zo, omdat wat je voelt meestal tot uiting komt in gedrag. Tijdens een normale goede dag is de kans groot dat je je iets anders gedraagt dan tijdens een slechte dag. Dat verschil noemen we spanningsveld.
Taakgericht-en-Mensgericht

Welke verschil in gedrag je kent tijdens een slechte dag hangt af van je gedrag voorkeursstijl. En je gedrag voorkeursstijl hangt af van de context waarin je dat gedrag laat zien. Het gedrag tijdens een slechte dag zegt dus niets over wie je bent of welke competenties je hebt. Je gedrag tijdens een slechte dag laat zien welk gedrag je voorkeur heeft bij een situatie die hoort bij een slechte dag.
Oorzaken van een slechte dag kunnen legio zijn, van werkdruk tot moeizame relatie met je familie of slechte weersomstandigheden op de skipiste. Het spanningsveld tussen je gedrag tijdens een goede en slechte dag laat zien wat je van nature goed ligt en wat je gedrag stijl is bij bijv. hoge druk vanuit een bepaalde context.

Waarom is het handig om meer over je gedrag voorkeursstijl te weten?
Door je eigen gedrag voorkeursstijl te erkennen en je bewust te worden van jouw eigen voorkeuren, kun je ook gedrag bij anderen herkennen. De volgende stap is om deze kennis te benutten in het leggen van verbinding met anderen. Deze verbinding maakt je dat je jouw eigen gedrag aan kunt passen op de situatie en de personen daarin. De kans is groot dat je dan effectiever bent.

Ben je benieuwd naar jouw gedrag voorkeursstijl? Vraag de gratis code aan. Voor meer informatie klik hier.

Slimmer Vinden

Het gaat er steeds meer om de klant beter te kunnen bedienen met slimmer vinden. In het proces van het afstemmen van de behoeften van de klant in Werving & Selectie, blijft het eerst bij een functieprofiel met allerlei sleutelwoorden in competenties en demografische zaken. Om steeds meer tot de kern van de gewenste profiel te komen, koppelen we verschillende afdelingen (HR en de “lijn”-afdeling) met de “confrontatiematrix”. Deze confrontatie begint dan bij de klant zelf: wie willen we eigenlijk in onze organisatie. Dat kan al tot stevige discussies leiden, die nodig zijn om vooraf aan het wervingstraject te doen.
slimmer vinden

Vier redenen voor een gedegen “intake” bij de klant zijn:
1. Tijdsbesparing in de rest van het W&S proces
2. Eensluidend profiel binnen de klantorganisatie
3. Kostenbesparing in “vind”-proces
4. Kans op succes aanzienlijk vergroten

In aanvulling op de “confrontatiematrix” kan een “tinder”-proces met de klant van grote waarde zijn. In dit proces willen we evengoed weten waarom profielen een JA krijgen als waarom ze een NEE krijgen. Met deze extra informatie is het mogelijk om nog gerichter te zoeken en daarmee te vinden.

Dat “machines” ons (gaan) helpen met het slimmer vinden geeft een voorbeeld van een virtuele schoenwinkel SHOEme al aan. In dit voorbeeld leert de machine door gedrag van de “online shopper” met een zogenoemd visueel filter de voorkeur van de klant kennen. Algoritmen geven dan suggesties die beter aansluiten bij de wensen van de shopper en daarmee zorgen voor een hogere conversie.

In de wereld van Werving & Selectie speelt een persoonlijke benadering met kennis van de markt of ervaring in de functie een steeds grotere rol. Gesteund door machines die het slimmer vinden ondersteunen, blijken kenmerken als gewenste gedragsvoorkeurstijl en passen in de organisatiecultuur niet in een algoritme te stoppen. Juist dankzij de machines die slimmer vinden kunnen we nog meer tijd en aandacht besteden aan de menselijke factoren. Deel je bovenstaande visie? Laat het ons hier weten!

Dromen delen

Met het Hotellotop Year Event tijdens de Horecava geeft Robert Bernink een Pecha Kucha over Dromen delen in zijn bijdrage getiteld “Geluk is net werken”. Voor diegene die niet weten wat een Pecha Kucha is check hier. Het is verfrissend om te weten dat een presentatie uit maximaal 20 sheets met een maximale “view”tijd per sheet van 20 seconden de vaart erin houdt. In Bernink’s presentatie geeft hij als één van de redenen van zijn succes het delen van zijn dromen. Het delen van dromen met mensen waarvan hij dacht dat ze iets voor hem konden betekenen of die veel voor hem betekenen.
dromen delen_2

Wat heb jij nodig om je dromen te delen? Hier een aantal suggesties die daaraan kunnen bijdragen:
1. Het hebben van een droom; zonder een duidelijk idee wat je droom is, hoef je en kun je deze ook niet delen.
2. Het visualiseren van je droom; als je een miljoen op je bankrekening kunt visualiseren en daar een goed gevoel bij krijgt, kan dat ook voor JOUW droom.
3. De realiteit raken met je droom; een krachtige visualisatie van je droomreis naar MARS klinkt goed, echter zal nog een paar generaties duren.
4. Vertrouwen in jezelf toe te staan de droom te hebben; ja, Nederlanders hebben een “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg” mentaliteit. Durf daarmee te breken!

Het hebben van een droom neigt naar de samenvatting van een “WHY” statement voor jezelf in lijn met Simon Sinek. Dat hoeft helemaal niet. Een droom kan je richting geven indien je deze deelt met anderen. Door je droom te delen kun je deze nog aanpassen, bijschaven of versterken. Met je aangescherpte en/of beter gevisualiseerde droom gaat je omgeving voelen dat je op de “juiste” weg bent. Het gevoel de juiste weg in te gaan straal je uit als je vertelt over je droom. Mensen kunnen geïnspireerd raken en willen dan iets voor je betekenen je droom te helpen verwezenlijken.

Bureau Boeren wil gids zijn voor opdrachtgevers in binden en vinden van mensen met dromen over hun zakelijke nabije toekomst. Dromen delen is daarin essentieel. Mogen we je (zakelijke) droom vernemen? Laat hier een bericht achter!