Voorwaarts Falen

De afgelopen anderhalf jaar heb ik professioneel een zeer steile leercurve gemaakt. Sinds ik zelfstandig ondernemer (ZZP’r) ben en de keuze heb gemaakt om mijn passie te volgen, heb ik veel geleerd over mezelf en de relatie met de (zakelijke) buitenwereld. Ik heb dingen gedaan die ik voorheen niet voor mogelijk zou hebben gehouden. De grootste verandering voor mij is de erkenning dat ik op vele fronten heb gefaald, voorwaarts gefaald wel te verstaan. Hieronder een vijftal manieren om voorwaarts te falen uit mijn praktijk.

voorwaarts falen

1. Mindset; met je KvK nummer ben je nog geen ondernemer. Ondernemerschap begint helemaal aan het begin. Je zult volharding nodig hebben om “in lijn” te blijven. Daarnaast heb ik ook grote fouten gemaakt in een hele korte periode. Die brengen me buiten mijn “comfort-zone”, de zogenoemde ”learning zone”.
2. Doelstellingen; 90% van de business is doelstellingen zetten, 10% is je afvragen hoe je die bereikt. Uiteindelijk is een financiële afspraak met je zelf een belangrijke drijfveer om je waarde te bepalen. Maar ook de zaken die je afleiden, of onderbreken in het behalen van je doelstellingen zijn legio (mails, facebook etc.) waardoor je kostbare tijd van een dag niet besteedt aan je doelstellingen.
3. Strategie; Ik meende dankzij mijn 25 jaren binnen FMCG al een groot aantal vrienden te hebben, die als ambassadeur (actieve referenten) mijn business een boost zouden geven. Je ontdekt dat je strategie van je nieuwe business vanaf het begin opgestart wordt.
4. Plan; als je niet begint, kun je ook geen plan hebben. Ik leef met veronderstellingen, waardoor ik onvoldoende bewust was dat vragen stellen, open staan voor ideeën van klanten, een belangrijke impuls kan geven voor je business. Discipline is een woord waaraan ik gehecht ben geraakt en systematiseren. Ik vergeet ook niet dat ik plezier maak!
5. Uitvoering; De d en de dt, of de typo in het algemeen. Het gaat om te voorkomen dat je let op de fouten die je maakt in je teksten van je mailing. Daar kan onnodig veel tijd in gaan zitten, waardoor je tot niets komt. Zet door, maak fouten en schaam je achteraf voor die fouten om het beter te doen in de uitvoering de volgende keer.

Ik besef dat ik er nog lang niet ben als ondernemer. Mijn ondernemerschap heeft me doen beseffen dat deze periode van “voorwaarts falen” geen schande is. Overigens ben ik me ervan bewust dat het vermogen om continu te blijven leren van je klanten, een van de potentiële succesdrivers is voor de mijn business. Doorzetten, verbeteren, nooit tevreden zijn en bereid zijn tot uiterste te gaan voor je klant. In mijn geval zowel kandidaat als opdrachtgever doen me voorwaarts falen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *