Verwachtingen in Executive Search

In mijn rol als executive search consultant heb ik te maken met verschillende verwachtingen van zowel opdrachtgevers als kandidaten. Opdrachtgevers menen me het schaap met de vijf poten te moeten laten zoeken, en kandidaten denken met mij “van succes verzekerd” te zijn in het vinden van een baan.

match gevonden

Een opdrachtgever heeft als uitdaging dat ze “reputatieschade” lijdt op het moment dat ze een vacature plaatst. Je kunt in deze tijd een groot aantal reacties verwachten en het is dan maar de vraag in hoeverre je uit deze berg kandidaten de juiste weet te vinden en diegenen die niet geselecteerd worden netjes van repliek te dienen. Ik bemerk bij opdrachtgevers de wens om executive search in te zetten als het om ervaring gaat in een specifiek gebied om een duidelijk probleem op te lossen binnen de organisatie.

Kandidaten die actief in de markt zijn, en ook soms nog opereren vanuit een baan, zie ik met verschillende verwachtingen contact opnemen met mij als consultant:
1. Snelheid van schakelen om een baan te vinden. Er ligt financiële druk bij de kandidaat.
2. Gebruik van mijn netwerk en dus verbreding van mogelijkheden.
3. Kennis van de bedrijven en daarmee van de cultuur van een bedrijf, zodat de “match” een grotere kans van slagen heeft bij een sollicitatie en
4. Het beperken van “afbreuk” risico bij een sollicitatie in een marktsegment waar men elkaar goed kent en de kandidaat daar voorzichtig mee wil omgaan.

Wat ik kan doen is zo goed mogelijk op de hoogte blijven van wat er in mijn marktsegment (FMCG Food en Retail) gebeurt. Vanuit de “problematiek” van een vacature spreken en zo leren waar de opdrachtgever naar zoekt. Zo benader ik ook de meestal vakervaren kandidaten, vanuit hun vermogen om hun toegevoegde waarde te vertalen in het oplossen van uitdagingen in een organisatie. Hierbij is het ook belangrijk dat er aansluiting is in cultuur.

Op jouw succes!Het geeft voldoening om dan weer deze week een “plaatsing” te mogen effectueren bij een opdrachtgever die van een B2B focus, naar een meer B2C focus wil groeien in de NL’se markt. Daartoe is het me gelukt om een en ander te faciliteren, waarbij zowel opdrachtgever als kandidaat elkaar hebben gevonden. Hier zijn de verwachtingen die zowel opdrachtgever als kandidaat hebben samengebracht en kunnen nu groeien in een effectieve samenwerking.

Op jouw succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

9 − 5 =