Happiness Officer

Tijden veranderen en zo ook de naamgeving van “rollen” binnen organisaties met als mooi voorbeeld de Happiness Officer. Deze rolbenaming kan in het rijtje van Business Creator, Health Officer of Out of the Box Medior Database Manager. Dat is niet niks, zeker als je bedenkt dat deze mensen met eer en geweten een bijdrage leveren aan het bedrijfsresultaat. Waarom willen we dan deze verandering in rol benaming?

De afdeling Commercie bestond niet zo lang geleden uit de afdelingen Marketing en Verkoop. We weten dat er een onoverbrugbare kloof tussen deze afdelingen bestaat. Volgens afdeling Verkoop levert ze een direct bijdrage aan het resultaat. De afdeling Marketing kost geld volgens verkoop. Deze opvattingen hebben zich hardnekkig vastgezet. Soms tegen beter weten in; Marketing gaat nu om CRM, Database-management en Retentie. Meetbare grootheden die bijdragen aan resultaat.

De functie van de benaming van een rol verandert om:
1. De betekenis van de rol buiten de organisatie te duiden (extern gericht)
2. Richting te geven aan de organisatie (intern gericht)
3. De individuele persoon te motiveren (persoon gericht)
4. De plaats in de organisatie helder te maken (intern gericht)

Hapiness Officer_1

De komende tijd zal de scheidslijn tussen werk en privé minder scherp zijn. Het begrip “werken” is dan ook veel meer verweven met “leven”. Dankzij die verwevenheid van werk en leven is het begrijpelijk dat we Health- en Happiness Officer’s kennen. Zoals de kloof tussen Marketing en Verkoop binnen de organisatie wordt overbrugd met Trade Marketing en/of Shopper Delight Manager’s, zo kan de afdeling Human Resources/People/P&O zich Health & Happiness Department noemen. Of de achterliggende werkzaamheden achter de benaming nu anders zijn, is de vraag.

Net als voor de afdeling Marketing “big data” van toenemend belang zullen zijn en de nadruk op klanten behoud steeds groter wordt, zullen ook data van medewerkers beschikbaar komen die bijdragen aan Gezondsheids- en Geluks parameters. Deze parameters geven inzicht in de “status” van de medewerker en daarmee de potentiële bijdrage aan het resultaat. De “tools” zijn als gepresenteerd tijdens de CES conferentie in Las Vegas vorige week. Mocht je vragen hebben omtrent de visie van Bureau Boeren op Werving & Selectie, stuur dan via deze link een bericht.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *