Luisteren als essentieel instrument

In deze tijd waarin door de covid-19 omstandigheden videobellen gemeengoed wordt, is luisteren naar de ander nog waardevoller geworden. Opgesloten in je 60 m2 meter appartement ben je overgeleverd aan jezelf. Of in je eengezinswoning met twee jonge mensen om je heen, deel je de taken met je partner. Ondertussen gaat het werk “gewoon” door.

Ik spreek veel mensen omdat het tot mijn vak hoort veel mensen te ontmoeten en te spreken. Daarbij kan ik soms heel gericht zijn op basis van een opdracht. Ik nodig iemand uit om op basis van een openbaar profiel zijn capabilities én ambities te delen. De kunst is om in deze gesprekken te voorkomen dat de wens de vader van de gedachte wordt. Kritisch luisteren levert de kandidaat een verwachting die aansluit bij de wens van de opdrachtgever en de kandidaat zelf.


Mensen benaderen mij om een introductie te doen van zichzelf. Daarbij onderzoeken we de aanknopingspunten die wel of niet bestaan bij mijn expertiseveld (Internationaal/FMCG/Food/Retail) in executive search en de achtergrond en vooral ambities van de voorstellende mens. Ik probeer daarin met mijn introductie een “toon” te vinden die past bij hoe ik graag de mens wil ontmoeten. Mensen die mij al eens hebben gesproken zullen mijn “persoonlijke touch” herkennen.

Vanzelfsprekend spreek ik veel mensen die in mijn business werken. Daarmee onderhoud ik de contacten en luister ik naar de struikelblokken én successen in werk en (soms) in leven.

Wat ik ontdek in de recente hype van het videobellen is dat ik anders luister bij videobellen dan met een telefoon waar geen beeld bij is. Bij videobellen ben ik snel afgeleid. Ik probeer mezelf uit beeld te halen. Videobellen werkt heel goed voor korte updates met mensen die ik al enigszins ken. Ik denk dat het (kritisch) luisteren me beter afgaat bij contact zonder visuele clues in een eerste kennismaking.

De mooiste complete indruk heb ik als ik naar de opdrachtgever of kandidaat in levende lijve mag ontmoeten. Ik vertrouw erop dat de periode van live ontmoeten en luisteren, de essentie van mijn vak, weer snel gewoon wordt.

Nieuwe vaardigheden vereist in covid-19 crisis

Het is veelvuldig onderwerp van gesprek in deze Covid-19 crisis. Vraagt deze tijd nieuwe vaardigheden?
Dat er werk anders wordt gedaan dan voor de crisis is duidelijk. Je kunt soms bij een category manager thuis komen om je presentatie te doen, iets wat voor de crisis onvoorstelbaar zou zijn. Je accepteert dat er tijdens een virtuele vergadersessie een kind de aandacht vraagt van een van de deelnemers, ook onmogelijk als je op kantoor bent. Een laatste verandering is dat dankzij virtueel werken je ongezien je mails kunt afwerken, iets wat moeilijk werd getolereerd als je in vergadering zat op kantoor.
De conclusie is dat er nu anders gewerkt wordt dan voor de crisis. We zullen dus ook allemaal positieve en negatieve ervaringen hebben inzake virtueel werken. Die nemen ze ons niet meer af.

In een eerdere blog over nieuwe vaardigheden heb ik al vooruitgelopen op de mogelijkheid en kansen van meer digitaal werken. In een webinar dat ik deze week heb meegemaakt komen een aantal sleutelbegrippen naar voren in nieuwe vaardigheden:

1. Mindfullness: sluit aan bij de idee dat juist nu (en wat mij betreft altijd) mensen op de eerste plaats staan. Op afstand vraagt meer ruimte en tijd voor gevoelens die leven in je team of met één op één gesprekken.
2. Anti-fragility: betekent dat we een combinatie mogen laten zien van volhardendheid én buigzaamheid/flexibiliteit. Het is soms volhouden in die zin dat we met een jong gezin (en jonge kinderen die veel extra aandacht opeisen) naast je veeleisende baan in dezelfde ruimte werkt. Flexibiliteit is nodig om daarin een vorm te vinden die voor allen werkzaam is.
3. Management: nu komt het erop aan dat je laat zien voorwaarden te creëren die het mogelijk maken om het beste uit je team te halen. Inlevingsvermogen, luisteren en je openstellen voor anderen, die soms gewoon alleen zijn, zijn dé vaardigheden die nu vereist zijn.

En ook managers/leidinggevenden zijn mensen! Dus zorg als leidinggevende ook goed voor jezelf om vandaaruit te letten op je team. We staan voor een nieuwe manier van werken met nadruk op andere vaardigheden dan vanouds. Deze coronacrisis zal leiden tot nieuwe vaardigheden die we gaan inzetten in ons werk en leven naast werk.

The Reset

We zitten nu ruim een maand in “intelligente” shutdown vanwege covid-19 en dus is het tijd voor the reset, de staat opmaken. Want wat gaat er nou goed en wat gaat er minder? Hoe kunnen we zaken oppakken die ons na deze periode sterker uit de strijd laten komen?
Op verschillende manieren wordt er vorm gegeven aan de beperkingen die we nu hebben. Wie heeft zich kunnen voorstellen dat we met een “anderhalvemetereconomie” komen. Overigens wordt dit het woord van 2020.

Terug naar the reset; Waarom blijven processen in bedrijven lopen? Hoe kan het dat de efficiency van vergaderen toeneemt, dat we accepteren dat er een huilend kind midden in een telco in beeld verschijnt? Omdat we samen erdoor heen moeten. We voelen een zekere solidariteit die we nog niet hebben meegemaakt.

Thuis werken is zoiets. Ik weet van vele bedrijven dat dit een heikel onderwerp was. Moet je nu zien hoe daarin een omschakeling komt, waarin zelfs naast medewerkers met klanten in telco’s wordt gewerkt. Dit thema zal wel als consequentie hebben dat de ARBO-regels thuis zullen moeten worden nageleefd. VPN-technologie zal thuis worden ingevoerd én een keuze in technologie zal worden gemaakt.

Vitaliteit en balans zijn thema’s die duidelijk naar voren komen. Hoe blijf je goed voor jezelf zorgen, als de grenzen van werk en privé wel heel erg op elkaar komen te liggen. Voorheen kon je op je werk even bijkomen van je huiselijke beslommeringen. Nu blijft een dag lang telco’s voeren, én je kinderen verzorgen wel heel veel gevraagd.

Waarom sturen we die goed betaalde accountmanagers op pad, terwijl een stevig bezette binnendienst ook al veel kan betekenen voor klanten?

Mag ik je uitdagen om zelf de tijd te nemen met je team, organisatie om nu the reset te maken en deze te laten delen met je medewerkers op deze bijzondere tijd.
Blijf gezond, pas goed op jezelf en let op de ander!

Leiderschap in tijden van Covid-19

Wat betekent leiderschap in de huidige tijd waarin Covid-19 virus ons dwingt thuis te blijven? Wat betekent het als tegelijkertijd de omzet drastisch stijgt of daalt zodat er wat extra’s van de mensen gevraagd wordt.  Het leiding geven aan virtuele teams vraagt om enkele interessante aandachtspunten en brengt ook creativiteit die ik verneem uit mijn gesprekken met verschillende leidinggevenden. Deze aandachtpunten zijn:


1. Over-communicatie: wanneer je een team virtueel aanstuurt is het van belang om vaker in calls of skype-sessies je team bij elkaar te roepen dan op kantoor. Deze over-communicatie heeft het doel om mensen dichtbij te houden en om eventuele zorgen weg te nemen.
2. Het vrachtwagen chauffeurs-syndroom: meestal mannen die uren onderweg zijn, de tijd hebben om te piekeren en die met communicatiemiddelen informatie krijgen en daar een mening over vormen, missen de “tucht” van een groep die een andere invalshoek kennen. Zo ook kunnen bij thuiswerken dingen borrelen die uitgesproken dienen te worden in een groep.
3. Misverstanden of zorgen wegnemen: als een deelnemer in de virtuele omgeving onvoldoende gehoord wordt of op een ander abstractieniveau zit dan de leidinggevende kunnen misverstanden ontstaan die moeilijk te managen zijn. Hiervoor is aandacht voor de mens-kant van groot belang en de “peilstok” te gebruiken.

Uiteindelijk werk je in een set van waarden en normen die we bedrijfscultuur noemen in de fysieke wereld. Die waarden en normen veranderen niet door virtueel leiding te geven maar vragen wel om een andere manier van bevestigen.

Het leiderschap in virtuele teams zal een face2face gesprek niet kunnen vervangen voor persoonlijke gesprekken die ingrijpen over functioneren of persoonlijke ontwikkeling. Het biedt ook ruimte voor experimenteren. Zo hoor ik dat er aankomende vrijdag een virtuele borrel wordt georganiseerd bij een grote corporate.

Voor een generatie leiders zal een extra beroep gedaan worden op hun kwaliteiten in een onbekende (virtuele) omgeving. Dankzij het Covid-19 virus zijn ze noodgedwongen. Alleen al het gebruik van communicatiemiddelen als zoom, bluejeans of skype zal voor enkele wennen zijn. Ze zullen zich in deze nieuwe omgeving als leiders moeten gedragen. Succes en vooral gezondheid!

5 voordelen van Covid-19

Dankzij de Pandemie Covid-19 worden enkele zaken opnieuw beoordeeld op noodzaak. Het lijkt erop dat er met de maatregelen die nu in verschillende organisaties genomen worden dat een aantal zaken die vanzelfsprekend zijn ter discussie worden gesteld. Hieronder 5 voordelen van Covid-19.

1. Niet meer dan vijf personen in vergadering
2. Geen enkele vliegbeweging van mensen
3. Skype- en andere communicatiemiddelen gebruiken
4. Gebruik van “handen schud” ritueel op de schop
5. Nederlanders zijn nuchter en realistisch

ad 1.
Wat een grote corporate in de zuivel al langer hanteert om de efficiency van vergaderen te versterken is het aantal mensen bijeen vergaderd. Ook met vijf mensen kun je oeverloos zijn, maar de kans neemt met een groter aantal alleen maar toe.
ad. 2 en 3.
Het verplaatsen kost tijd en is niet altijd nodig. En dat hangt samen met een frequenter gebruik van skype- en andere communicatiemiddelen. Laat het vliegtuig staan en neem de telefoon. Wat scheelt dat in energie, CO2 footprint en tijd.
ad 4.
Zoals onze premier Rutte in zijn aankondiging over handen schudden al direct liet zien is welke rituelen er ingebakken zitten, waaronder het handen schudden. Ook ik heb in mijn volleybal training moeten afleren om elkaar aan te raken na een gemaakt punt. Zo is het heel gezond om rituelen onder de loep te nemen en je af te vragen of het niet anders kan.
ad 5.
In de hoop dat we niet meer persoonlijk leed meemaken met dit virus, zijn er nog geen grote hamster activiteiten van Nederlandse burgers die een paniekreactie alleen maar verergeren. Het lijkt tot nu toe dat we de zaak met zorg oppakken en met oog voor de eigen verantwoordelijkheid naar de ander toe. Laten we daarop in ieder geval een les leren.

Ik merk dat de controle over mijn agenda wankelt op dit moment van schrijven. Zaken worden gecanceld, meetings gaan per Skype, een congres wordt verplaatst, in de benadering van mensen pas ik mijn vanzelfsprekende toenadering aan.
Ik hoop dat we dit snel over kunnen laten waaien en de voordelen hierboven beschreven mogen behouden.

Terugbellen!

Het vak van “mensen makelen” brengt frekwente en veelzijdige communicatie met zich mee. We skypen, appen, mailen, spreken af en (terug-)bellen. Dankzij de modern technologie is de manier van bereiken van mensen belangrijk geworden. Wanneer kiezen we voor “appen” of een mail zenden en een hoe nodigen we uit voor een lunch?

Velen mensen en bedrijven zijn “mensenbemiddelaars” en vullen dit vak in op hun eigen wijze. De “kandidaten” en opdrachtgevers veranderen mee in hun voorkeur voor technologie en gebruik daarvan. Wat maakt het dat je je kunt onderscheiden van de grote groep “collega’s” die we kennen in de wereld van executive search?

Mijn drijfveer om dit vak te beoefenen is een hele heldere ; ik heb de ambitie om mensen dichter bij zichzelf te laten komen en daarmee beter en blijvend te laten presteren in hun werk. Werk is (nog) een belangrijk onderdeel van het leven. Wat we nu verstaan onder werk en wat we nu verstaan onder een belangrijk onderdeel van het leven. Het aandeel werk zal minder gaan worden in de klassieke zin van de definitie van werk. Zingeving zal belangrijker worden als onderdeel van het invullen van ons leven.

Mijn opdrachtgevers zijn mensen. Deze mensen staan dicht bij me in waarden en normen. Een vorm van gelijkgestemdheid in de positie van het leven. Je verwerft opdrachtgevers die het dichtst bij jezelf en je waarden en normen staan. Mijn ambitie is dan ook deze mensen verder te bereiken, binden door ze te boeien.
In die zin hoef ik me eigenlijk niet te onderscheiden van andere collega’s. Dat doe ik al omdat ik in deze “mensen business” me als persoon op mijn hoogstpersoonlijke wijze werk. Hiermee onderscheid ik me al van mijn collega’s.

Vanzelfsprekend krijg ik de vraag van prospects, na mijn introductie (hoogstpersoonlijk) wat mijn bureau onderscheidt van collega bureaus. Mijn antwoord is dan :
1. Business sense; ik ben iemand die heeft gewerkt in verschillende corporate FMCG bedrijven
2. Psychological sense; ik kan me inleven in de persoon die gevraagd wordt, in relatie tot de persoon die ik als kandidaat te zien krijg
3. Hoogstpersoonlijk; het gehele process van werving tot en met selectie en presentatie is in handen van een en dezelfde persoon.

Op zich zijn bovenstaande elementen ook weer niet uniek. En dat brengt me bij een heel doeltreffende en simpele constatering van opdrachtgevers en prospects waarin ik me blijkbaar makkelijk weet te onderscheiden waarvan de eenvoud spreekwoordelijk is: ik bel terug!

Nuttig niksen

In een gesprek met een kandidaat komen ook zaken aan de orde die betrekking hebben op ontwikkelpunten en/of verbeterpunten. Deze kandidaat, iets ouder dan ik, komt met een voor hem belangrijke nuttig niksen. Hij bedoelt het vermogen hebben om vanuit een visie de strategische outline te bedenken. Deze persoon heeft daar de rust (nog) niet voor. Hij zou graag zichzelf willen toestaan om nuttig te niksen, omdat strategie ontwikkeling voor hem niksen (weliswaar nuttig) betekent.

Hoe ontwikkel je een strategie waarbij de visie als kader al een gegeven is voor de onderneming?
Doe je dat door 2 dagen op de hei nuttig te niksen? Doe je dat in je eentje? En wat is een strategie zonder een gedetailleerde tactiek in uitvoering?

Laat ik mezelf als voorbeeld nemen, waarbij de visie gekaderd is: het ware verschil wordt gemaakt door mensen. Het is dan ook de kunst om de juiste mensen op het juiste moment op de juiste positie te hebben. Dit geldt voor elke organisatie, maar is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom helpt HighTouch de meest geschikte kandidaten in contact te brengen met organisaties die hun ambities vleugels willen geven. Dat doen we zorgvuldig, discreet en met kennis van zaken in de sector.

Een belangrijke kernwaarde daarbij is dat HighTouch mensenwerk levert in de beste zin van het woord. Wij verdiepen ons via persoonlijke gesprekken in de drijfveren, ambities en idealen van elke kandidaat en opdrachtgever. Want als we elkaar goed kennen, kunnen we je het beste van dienst zijn. We vertellen hierbij ook ons eigen verhaal. Zodat u weet wie je aan je zijde hebt: hoe we denken en handelen. En vooral waar we met je naartoe willen en langs welke weg we dat gaan bereiken. Je bent hierbij vanzelfsprekend verzekerd van een vast aanspreekpunt. Want een persoonlijke benadering betekent bij HighTouch: hoogstpersoonlijk.

Mijn strategie is dan ook om zowel opdrachtgever als kandidaat persoonlijk te benaderen en uit te nodigen om kennis te maken met mij als persoon én professional.

Niet aan een touwtje

In een proces van het vinden en werven van de meest passende kandidaat komt er een fase dat ik ze niet aan een touwtje kan houden.

Het vinden van een kandidaat is eenzaam werk waarin ik met behulp van media en relaties en vanuit mijn eigen database een match maak op vele raakvlakken. Zo ontstaat er een lange lijst met mensen die ik direct wil benaderen voor de vacature. Er bestaat ook een lijst met kandidaten die ik niet direct wil benaderen om verschillende redenen.

Het werven van de geïnteresseerde kandidaat is een samenspel, waarin de opdrachtgever een belangrijke rol speelt. Het verleiden betekent in mijn geval dat ik een realistisch beeld kan geven van de situatie waarin de vacature zich verhoudt. Inhoudelijk goed geïnformeerd zijn is van groot belang. Hierin speelt de opdrachtgever een belangrijke rol.


Nadat de kandidaten zijn gepresenteerd is het van belang dat de opvolging helder en duidelijk is. Zeker wanneer er meerdere “partijen” betrokken zijn bij de keuze van de kandidaat kan dit proces langzamer lopen dan gewenst. Het is bij een vertraging ook aan mij om de kandidaten gemotiveerd te houden en goed te informeren over de status.
Ik maak duidelijk dat ik kandidaten niet aan een touwtje heb, waarmee ik bedoel dat ze tijdens een wervingsproces ook altijd van hun kant vraagtekens hebben. Als een proces vertraagd, ook al zijn de redenen legitiem (vakantie), ontstaat er ruimte voor overwegingen die ik als bemiddelaar moeilijk kan beheersen. Deze overwegingen kunnen leiden tot “uitvallen” van kandidaten. Dat is jammer. Ik blijf dan ook transparant naar de kandidaten én de opdrachtgever waarbij ik de risico’s overweeg.

Uiteindelijk bepaalt een beetje magie de “klik” tussen de opdrachtgever en de kandidaat, waarvoor ik al helemaal “buiten spel” sta.

Uiteindelijk is dit proces van Werven en van leiden naar een meest passende match een wonder van aaneenschakeling van processen waarvan je het touwtje niet in de hand hebt. Machtig mooi!

Inspiratie

Op zoek naar wat de mens inspireert om op vakantie te lezen, luisteren of zien kom ik dankzij vele inzendingen op onderstaande interessante lijst van aanbevolen bronnen tot inspiratie. Van ontspannen lectuur, tot leerboeken naar een innerlijke bewustzijn video en een leiderschap luisterreeks. Geleverd door vakgenoten in FMCG/Food & Retail.

Hieronder tref je de inspirerende top 30!

Uiteindelijk bepaal je zelf op welke wijze je bij wilt blijven in een dynamische wereld van FMCG/Food en Retail.

Graag leer ik jouw bron van inspiratie door dit kort te melden in mijn contactpagina. Dan kan ik de inspirerende top 30 binnenkort dankzij jouw bijdrage uitbreiden.

American Icon Bryce Hoffman
https://brycehoffman.com/books/american-icon/
The Success Formula Andrew Kakabadse
https://www.bloomsbury.com/uk/the-success-formula-9781472916846/
Traction Gino Wickman
https://www.goodreads.com/book/show/8549192-traction
Mag ik even iets tegen je aanhouden Japke-D Bouma
https://www.scheltema.nl/evenementen/presentaties/presentatie-mag-ik-even-iets-tegen-je-aanhouden-van-japke-d-bouma/
Factfulness Hans Rossling
https://en.wikipedia.org/wiki/Factfulness:_Ten_Reasons_We%27re_Wrong_About_the_World_–_and_Why_Things_Are_Better_Than_You_Think
Homo Deus Yuval Noah Harari
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/22/dames-en-heren-wij-allen-leven-in-illusies-4388900-a1522948
Tim Cook Biography
https://www.biography.com/business-figure/tim-cook
Wild Ride Adam Lashinsky
http://files.constantcontact.com/1ff327c0701/b5e19b13-61f8-4126-aeeb-4225f467f87e.pdf
The messy middle Belsky
https://99u.adobe.com/articles/59776/scott-belsky-how-to-navigate-the-messy-middle-of-a-creative-venture
The mind of the leader Hougaard
https://www.summary.com/book-reviews/_/The-Mind-of-the-Leader/
Difficult conversations Douglas Stone
https://stoneandheen.com/sites/tbook.hairpin.org/files/Pages%20from%20Difficult%20Conversations_2010.pdf
Liquid Modernity Zygmund Bauman
https://giuseppecapograssi.files.wordpress.com/2014/01/bauman-liquid-modernity.pdf
Bullshit Jobs David Graeber
https://en.wikipedia.org/wiki/Bullshit_Jobs
Inspiratie voor Innovatie Gijs van Wulfen
https://www.libris.nl/boek/?authortitle=gijs-van-wulfen/inspiratie-voor-innovatie–9789462961111
The Culture Map Erin Meyers
https://www.erinmeyer.com/
Coaching for Leaders met Dave Stachowiak (podcast)
https://coachingforleaders.com/
GoodHabitz
https://www.goodhabitz.com/nl-nl/home.html
Waarom zijn we niet gelukkig Richard Layard
https://www.skipr.nl/artikelen/id276-boekrecensie-waarom-zijn-we-niet-gelukkig.html
Influence the psychology of persuasion Caldini
https://www.goodreads.com/book/show/28815.Influence
The Negotiation Book van Steve Gates
https://www.managementboek.nl/boek/9781119155461/the-negotiation-book-engels-steve-gates
Sapiens van Harari
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/een-verwarrende-geschiedenis~bb47c156/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
The private Label Revolution, 2019, IPLC
https://www.iplc-europe.com/nl/product/the-private-label-revolution/
Never Split the difference Chris Voss
https://www.freshworks.com/freshsales-crm/sdr-sales-development-reps/summary-of-never-split-the-difference-blog/
Zomerhuis Linda van Rijn
https://www.chicklit.nl/boekrecensies/163370/recensie-zomerhuis
Handboek Ecommerce Patrick Petersen
https://www.boomhogeronderwijs.nl/actueel-item/80-2502_Handboek-E-commerce-van-Patrick-Petersen
Good to Great Jim Collins
https://en.wikipedia.org/wiki/Good_to_Great
Waarom stenen winkels winnen Hans van Tellingen
http://www.hansvantellingen.nl/
Inner Engineering Sadhguru Jaggi Vasudev
https://www.innerengineering.com/
The journey to your origin Joel ’t Goor
https://awakeorigins.com/story/
I am my placebo Joe Dispenza
http://www.youaretheplacebo.com/

Michael Boeren

High performance with a human touch

Je ontkomt er niet meer aan in deze tijd, een in het Engels gestelde kop boven deze blog. Niet alleen op universiteiten zijn we het Engels als voertaal aan het invoeren, ook in een korte bijdrage als onderstaand.

Onderscheidend
Hoe kun je onderscheidend zijn binnen de oceaan aan werving en selectie, recruitment- en executive search-bureaus? Je kunt je afvragen dat we onszelf dat blijven afvragen. Het zit in de mens wat onderscheidend is.

Kiezen
Onderscheid maak je zelf. Dat doe je door te kiezen in welke marktsegment, of op basis van welke criteria je je business wil maken. Ik kies voor Fast Moving Consumer Goods (FMCG), waarin zowel Food als Retail (in alle kanalen) een rol speelt. Daarin kies ik voor scale-up bedrijven die met vreemd vermogen een doorstart gaan maken waarbij de DGA wat meer afstand neemt.

Story-Line
Wat vertel ik dan aan de mensen (Prospects, kandidaten, klanten)) die ik spreek? Dat ik persoonlijk partnership hanteer met effect! Dat betekent dat ik uitleg dat voor mij de probleemoplossing ligt van een organisatie in de bemensing. We willen High Performance met mensen. De meest passende mensen lever ik zonder dat de klant er al om vraagt. Dat noem ik proactief partnership en dat bestaat alleen maar bij aandacht voor de klant en vertrouwen om zaken te delen.

Put People first
Het uitgangspunt is dat ik de mensen ken die ik voorstel. Ik ken hun ambities, een gedragsvoorkeursstijl en soms de drijfveren achter hun gedrag. In deze kennismaking koppel ik de kandidaat, soms al onbewust, aan bedrijven.

Create Job Love
Het is makkelijk om een te rooskleurig beeld te schetsen voor een vacature. Daarmee zal de “onboarding” problematisch worden en heb je kosten van failure. Ik probeer een zo reel mogelijk beeld te schetsen waarin ik achteraf niet ver van de werkelijkheid wil zitten, zonder mijn enthousiasme te verliezen voor de uitdaging die er ligt.

Unlock the Magic
Uiteindelijk zal de “chemie” tussen mensen het werk moeten doen. Daar kan ik verder weinig aan bijdragen. Dat maakt dit vak ook zo uitdaging en spannend.

Ik ben zeer tevreden met 2019! Hoe kan ik je in 2020 helpen?