In art of talent is de mens de sleutel

Tijdens een driedaagse art for talent tour in Copenhagen met een groep CHRO/People mensen uit verschillende industrieën, zijn de uitdagingen en onderwerpen van mensen goed boven water gekomen. We hebben onszelf uitgenodigd bij verschillende bedrijven in Denemarken. Denemarken staat wat betreft werk-leven balans en aanpak in the art of talent als vooruitstrevend te boek.

Als deelnemers hebben we zelf op vijf terreinen onze art for talent tour inhoud gegeven:

  1. De “war for talent”, waarin we zien dat deze strijd erger zal worden én op internationaal gebied tussen landen zal gaan plaatsvinden.
  2. Productiviteit én welbevinden in een hybride wereld; COVID heeft een blijvend effect op vanuit huis werken met alle gevolgen van dien, waaronder mentaal welbevinden.
  3. “Upskilling” en permanente educatie. Het leren “on the job” met de befaamde 70-20-10 regel zal moeilijker te organiseren zijn. Hiermee gaan we een groep mensen in het arbeidsproces verliezen.
  4. Purpose, cultuur en waarden; we mogen waken voor “polijsten” en “groenwassen” in de wereld waarin de jonge arbeidsmarkt betreders sceptischer zijn dan ooit.
  5. Diversiteit, Inclusie en “belonging”; Hierin zien we dat talenten over de wereld gelijk zijn verdeeld, de kansen om daar wat mee te doen zeker niet!

 

Met de inleiding bij Maersk vinden we direct de invloed van een Cyber-aanval én de COVID die de tweespalt tussen een technologische oplossing vinden én/of een gebruik maken van “best practices” in de wereld. De transportreus beseft dat de techniek zal voortgaan, én dat mensen de sleutel zullen blijven in besluitvorming! Werving vindt meer op “skills” plaats dan op het omarmen van de purpose of de waarden van het bedrijf.

In een paneldiscussie met een partner van Goodtalks en VP van ProWoc over Diversiteit en Inclusie (D&I) komt het concept “relative to opportunity” in beeld. Wat betekent dat je bij een sollicitatie meeneemt vanuit welke uitgangspositie de sollicitant tot deze ervaring voor de vacature is gekomen. Verder geven de panelleden duidelijk aan de D&I discussie stevig aan te zetten om bewustzijn te creëren en nieuwsgierig te maken, rekening houdend met de cultuur waarin je dit brengt.

Met een bezoek aan Oersted (Groene energie) vinden we als uitgangspunt dat waar je ter wereld ook voor dit bedrijf werkt je altijd een “safe haven” vindt inzake D&I-zaken. Pikant was dat hierin binnen de Poolse vestiging zaken in beeld kwamen die daarin discussie brachten.

Novo Nordisk geeft ons na een rondleiding en een inleiding in de geschiedenis van het bedrijf het belang van transparantie en gelijkwaardigheid als ankers in de cultuur. In de wereld van insuline is het van groot belang dat er een zerotolerance is in fouten in je product. Dit is volledig uitgeorganiseerd in Psychologische Veiligheid. Uitgebreid hebben we kennis genomen hoe zich dit concept laat organiseren met begrijpen, meten en verbeteren. Psychologische veiligheid is als beloonde kwetsbaarheid.

The art of talent-tour geeft de weerspiegeling van de huidige maatschappelijke uitdagingen in deze westerse wereld weer. De betekenis van technologie en data, met een steeds dapperder rol voor de mens als sleutel. Dat we ons daar van bewust blijven en aan blijven werken!

10 jaar in Werving en Selectie

 

In juni 2023 is het zelfstandig ondernemerschap in de Werving & Selectie voor 10 jaar een feit. Na deze periode van 10 jaren mag terug gekeken worden. Mijn belangrijkste ervaringen en lessen zijn hieronder samengevat:

  1. Geloof in jezelf

Met de start in Werving & Selectie ontdek ik een zeldzaam vertrouwen dat ik in deze “draai” wel mijn weg zal vinden. Dit vertrouwen is op de proef gesteld met vele maanden zonder inkomen, of afwijzingen, mislukte pitches en eenzaamheid. Door mezelf te blijven en eerlijk te blijven naar mezelf voelt deze loopbaan verandering als de  mooiste weg om te vervolgen. De eenzaamheid overwonnen met mijn zakelijke partnership met HighTouch.

  1. Vasthoudendheid

Mijn ondernemerschap kenmerkt zich in een zekere eigenwijsheid die doorklinkt in vasthoudendheid. Ook me aan te passen aan de omstandigheden. Van belang is te weten waarom je wat wilt bereiken. De “hoe” is daarmee flexibel. Zicht blijven houden op dat punt op de horizon.

  1. Steun van “naasten”

In alle fasen van deze afgelopen tien jaar kon ik rekenen op de steun van mijn levenspartner. Ze is daarin heel belangrijk. We hielden rekening met scenario’s die ons noopte het huis te verkopen. Ook in perioden waarin het overzicht even uit beeld was werd de vraag om hulp beantwoord met steun. Durf hulp te vragen!

  1. Discipline

De afspraken die ik maak wil ik waarmaken. Vanuit mijn jaarlijks businessplan proberen vat te krijgen op deze VUCA*-wereld maakt daar onderdeel van uit.  Zowel kandidaten en opdrachtgevers kunnen op me rekenen. Gedisciplineerd werken als basis die me de flexibiliteit geven om wendbaar te blijven.

  1. Vertrouwen 

Als ondernemer van diensten is het onontbeerlijk om opgebouwd vertrouwen tot waarde te kunnen blijven brengen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard…. In de jaren kan ik groeien van “ticking the boxes” tot “trusted advisor” met een “local to local”, naar” local to Europe” reikwijdte. Dank aan eenieder die daaraan heeft bijgedragen!

 

SUPER!!!

competenties

Hoe competenties en gezamenlijke definitie van succes weerbaarder maken

Wat maakt het dat een organisatie verstorende gebeurtenissen wel de baas kan en de andere niet?
Een Oekraïne oorlog, een grondstoffen-aanvoer tekort, een klimaat crisis, een concurrent die met een innovatie komt of een COVID-crisis maakt dat er veel van organisaties gevraagd wordt. Wat maakt het dat deze externe gebeurtenissen waarop je geen controle hebt, in je voordeel kunnen uitpakken?

Wat is de definitie van “in je voordeel uitpakken” voor een organisatie?
Volgens een gelouterde Operations Directeur is op korte termijn altijd wel in kosten te snijden. Sterker nog, de operators zullen het wel even lekker vinden en de productieroutine hoeft daarvoor niet onderbroken of minder output te leveren. Op de langere termijn zullen de kosten reductie van invloed zijn op een aantal parameters die de klant uiteindelijk gaat merken. Hierdoor komen er klachten en moeten er weer noodverbandjes worden aangelegd.

definitie van succes

definitie van succes

Waarom doen we dan deze korte termijn ingrepen?
Wanneer er bij de aandeelhouder een andere definitie van succes leeft dan bij de medewerkers kan dat verstorend werken. De korte termijn optimalisatie levert inderdaad andere EBITDA-kencijfers. De productie kencijfers blijven op pijl en de klanten vertrouwen op hun kwaliteitsnorm. De “operational excellence” gedachte is die meer voor de lange termijn. In één keer goed-principe of omsteltijdreductie door betere S&OP maatregelen. Die investering in continu verbeteren van processen gaat niet binnen drie maanden wat opleveren.

En wat nou met de mensen?
Om het hoofd te kunnen bieden aan de externe gebeurtenissen die een organisatie altijd zullen blijven bestoken gaan we meer in scenario’s denken. Dat betekent dat je meer waarde gaat hechten aan mensen in je team die de passende competenties hebben om met de verstorende gebeurtenissen om te gaan. Samen met je team de definitie van succes bepalen waarbij je weet dat ze de competentie hebben om “tegen een stoot” te kunnen levert een grote bijdrage aan de weerbaarheid van de organisatie.

Je kunt altijd pech hebben, en een concurrent aanval is wat anders dan een klimaatcrisis. Samen met je team de definitie van succes bepalen en daarmee vooruit lopen op verstorende gebeurtenissen die invloed hebben op je business helpt zeker!

Leiderschap in een VUCA-wereld

De enige constante is de verandering; laat een van de gesprekspartners van mij vallen. Dat blijkt de rode draad te zijn van vele interviews waar de Volatile, Uncertain, Complex and Ambigious (VUCA) wereld ons in brengt.

Wat vraagt dat van leiderschap?
Daarover bestaat de overtuiging dat de “huidige” leiders onvoldoende instrumentarium hebben om hier mee om te gaan. Zeker als we in ogenschouw nemen dat de ervaring van onze huidige leiders evenveel jaren bedraagt als de leeftijd van de mensen aan wie ze leiding geven (sic!)

Wat vraagt de jongere werknemer?
Ik heb al een poging gewaagd in dit artikel om een richtlijn te geven.
Positieve elementen van de generatie is dat ze geen angst kennen, dat ze hun eigen zaken najagen waarvan ze vinden dat die ook het najagen waard zijn én de wens hebben om het verschil te maken.
Negatieve elementen kun je omschrijven als het gebrek aan loyaliteit, de wens van onmiddellijke “gratificatie” van hun wensen en het gevoel te hebben dat ze altijd “winnaars” zijn.

Waar komt de realiteit samen?
Uiteindelijk ontstaat er een beeld van de werkelijkheid die vraagt om 10.000 keer oefenen, in de plaats van denken via een YouTube tutorial het wel even te fiksen. Dat geeft stress, burn-out ’s en zelfs gevallen van zelfdoding.

Wat te doen in leiderschap in deze VUCA wereld?
Aandacht als sleutel voor het simpele feit dat je “gezien” wordt. Een gesprek in een echte omgeving waarbij je elkaar kunt horen, ruiken, zien en voelen. Het tijd maken voor elkaar zonder even snel de Teams-/Zoom-link te delen maakt dat andere instrumenten als onbeperkte vakantiedagen en/of een mental coach die voor je ter beschikking staat minder noodzakelijk zijn.

Het vraagt als leider een instrumentarium dat als dienend mag worden omschreven. Hierbij mag je de KPI’s niet uit het oog verliezen. Ruimte voor de mens in de organisatie met de aandacht die daarbij komt kijken. Helder toch?

Wat onderscheid mij in mijn vak recruitment?

Na een intensief gesprek met een kandidaat die “in de markt” is, komen we op het vak recruitment. Ze haalt aan wat haar ervaringen zijn met de bureaus die ze heeft gesproken. Daarin voelt ze een gebrek aan aandacht voor haar. Dat meet ze af aan de tijd die haar wordt gegund om een beeld van haar te vormen.

In  10 minuten denken ze al een beeld van me te hebben, suggereert mijn gesprekspartner. Dat zit hem dan voornamelijk in of er een match is met het profiel waarvoor ze een opdracht hebben. Dat is de leidraad. Natuurlijk maakt dat ook onderdeel uit van een gesprek met een kandidaat.

Ik oefen dit vak uit vanuit een wens dat ik mensen naar een nieuwe uitdaging mag begeleiden in een omgeving waarin ze volledig zichzelf kunnen zijn en daarmee ook succesvol.
Uiteindelijk is voor mij de leidraad van een gesprek met een kandidaat welke ambities en ervaringen die persoon heeft. Dat hoeft voor mij niet de aanleiding te zijn om een gesprek aan te gaan. Dat kan een opdracht zijn of een interessant profiel binnen de FMCG.  Vooropgesteld dat ik werk vanuit een bepaalde sector en niveau van uitdagingen die er zijn. Ik heb als recruiter mijn speelveld om überhaupt het gesprek aan te gaan al verkleind.

Los van de opzet en werkwijze die ik hanteer om zo efficiënt mogelijk een beeld te krijgen van de persoon, vraag ik ook naar de ervaringen in het laatste bedrijf waar ze hebben gezeten. Of de laatst genoten opleiding waarin ze hebben gezeten. In die zin leer ik als recruiter veel over bedrijven en hoe die functioneren vanuit het perspectief van een persoon die daar heeft gewerkt.

Uiteindelijk neem je die kennis weer mee in het kunnen beoordelen of iemand wel of niet past bij de werkwijze van een bedrijf. Zo blijf je door tijd te nemen op de hoogte van wat er speelt en kun je beter adviseren waarin ambities en ervaring aansluiten bij de meest passende omgeving om die te gebruiken.

Blijkbaar behoor ik met nog twee andere recruitment bedrijven tot een uitzondering in de recruitment wereld de persoon centraal te stellen in de plaats van de vacature van de opdrachtgever. Ik mag hopen dat er meer collega’s zijn die werken vanuit de mens.

Managing Paradoxen

De betekenis van werk in de moderne westerse maatschappij geeft aanleiding tot het managen van paradoxen. De recente gebeurtenissen leiden niet meer tot ambiguïteit. Ze dragen in zich een paradox waar de werkende mens mee om moet leren gaan.

Covid als paradox
De covid-crisis brengt veel eenzaamheid en beslotenheid van je “thuis”-omgeving. Daarnaast geeft het de digitalisering een enorme boost, zodat we productiever kunnen zijn. Werk als een sociale activiteit op kantoor heeft een andere lading gekregen.

Consumenten gedrag verandering paradox
We maken met de crisis een enorme verandering mee in ons gedrag. Geforceerd door (overheid-) maatregelen beperken we ons. We gaan digitaal bestellen. En vrijwillig leren we om dichter bij huis te kopen en de duurzaamheidsslag te maken. Direct bij de boer kopen zit in de lift.

Oekraïne paradox
We worden met onze neus op de “kosten” van vrijheid gedrukt. We leren dat vrijheden niet vanzelfsprekend zijn en hoe we als wereld met elkaar samen en afhankelijk zijn. We herijken onze waarden en versterken deze. Wat is de vrijheid ons waard?

We zullen moeten leren omgaan met deze paradox. De spanning die ontstaat met de wens om ergens bij te horen, onderdeel uit te maken van een team, je te kunnen ontwikkelen in je baan. En de  wens om voor een 100 euro per week meer salaris de overstap naar een andere werkgever te maken.

Hoe kun je je daar als werkgever tegen wapenen?

Een mogelijke oplossing is om een ecosysteem in medewerker activisme te creëren. Concrete voorbeelden zijn het vormen van een Young Professionals platform, of een inclusivenesswerk, ambassadeurs groep en een schaduw MT waarin de jongere activistische medewerkers een conversatie kunnen ontwikkelen met de leiders van een organisatie.

We hebben allemaal om te gaan met deze paradoxen. Voor jongere medewerkers vraagt dit andere capaciteiten dan de meer ervaren medewerkers hebben ontwikkeld. Uiteindelijk probeer je ze te laten omgaan met de paradox binnen je organisatie. Maak er gebruik van en vraag je af wat jij niet ziet en zij wel!

Onboarding vereist aandacht

Met het verleiden van kandidaten voor een nieuwe werkomgeving is het werk niet gedaan. Juist in deze tijd waarin de vraag naar passende mensen groter is dan het aanbod, kun je niet om aandacht voor de onboarding heen. Ik loop er zelf tegenaan in onderstaande geval; Intake Ondanks een gedegen intake bij de opdrachtgever én […]

Nieuw Leiderschap

Tijdens een gesprek met een voorzitter van de RvC van een grote Retail organisatie komen we op nieuw leiderschap.  Mensen met nieuw leiderschap die er wat mee doen om de mensen in de onderneming bij elkaar te houden.

Het valt niet mee om omzetten te draaien en alles door de “winkel” te jagen én de strategische agenda door te kunnen blijven voeren. In een markt waar de gekte in prijsstijgingen is los gegaan kun je alleen maar blij zijn met positieve resultaten. Er bestaat ook een bezorgdheid over de mate waarin we de mensen bij elkaar weten te houden. Het lijkt erop of we meer in een samenleving neigen waar we de verschillen uitvergroten. Dat vertaalt zich naar de organisatie waarover we spreken.

De grote uitdaging waar nieuw leiderschap mee van doen heeft is de mensen bij elkaar te houden.  Ook om ze voor de organisatie te behouden. Hybride werken is een vorm waarvoor gekozen is om een concurrentieel voordeel te halen in een overspannen arbeidsmarkt. Werknemers stellen andere eisen in deze hoog competitieve arbeidsmarkt. Ook in de werving en uiteindelijke onboarding is de organisatie onderscheidend omdat het gedaan wordt door samenwerkende mensen.

millenial

Het nieuwe leiderschap zal veel contact maken met de mensen waarmee het gebeurt. Soms mag het leiderschap ook wat directiever zijn in een situatie waarin zaken onduidelijk zijn. Uiteindelijk zul je je bewust zijn dat elke beslissing die je neemt te maken heeft met de mensen in de organisatie.

Nieuw leiderschap staat voor een mooie uitdaging. In een groei die op de agenda staat de mensen samen te brengen om deze groei te verwerkelijken. Transparant zijn in je afwegingen en strategische keuzes. Perspectief bieden voor alle mensen in de organisatie.

We leven in een onzekere tijd die veel van ons vraagt. Juist in deze tijd staat nieuw leiderschap op en weet te boeien, binden én te bereiken.

Visie in executive search

 

In onze werkwijze van HighTouch vinden we de visie over de gepresenteerde kandidaat van groot belang.

De intake
Met het vinden van executives in Agri/Food/Retail/FMCG in Europa laten we ons op de hoogte stellen van:

  1. De context van de vacature
  2. De stakeholders gerelateerd aan de vacature
  3. De specifieke inhoud en prioriteiten en
  4. Het mandaat van de functionaris die gezocht gaat worden

De zoektocht
Na de intake wat een belangrijke deel van het proces is komen we tot een zoektocht naar de meest passende kandidaat. Hierin gebruiken we:

  1. Onze HighTouch database
  2. Externe bronnen waaronder social media
  3. Referenties in de markt (impact-spelers in de markt)

De kennismaking
Dat brengt ons de kandidaat waarvan we denken dat deze passend is voor de vacature waarvoor we zijn ingehuurd die in te vullen.
Met interviews en questionnaires voelen we de geschiktheid van de kandidaat en de mate van belangstelling voor de vacature.

De presentatie
In de schriftelijke presentatie komen alle zaken die betrekking hebben op de kandidaat aan bod. En daarin zit juist de kneep. Hier maakt de visie van de executive search partner een belangrijk deel uit van deze presentatie. Vanuit deze visie kan de motivatie waarom we juist deze kandidaat passend vinden naar voren komen. We laten de interpretatie van de bovengenoemde elementen van de intake doorklinken in de keuze.

De magie
Met een geformuleerde visie over de kandidaat ben je er nog niet. De kracht van de magie van de uiteindelijke ontmoeting van de kandidaat met de opdrachtgever is leidend. Hierbij kun je geen invloed uitoefenen.

Zeker zo belangrijk in het proces is de on-boarding van de kandidaat. Dat vereist speciale aandacht waar de executive search partner nog zeker een rol in speelt.

Kennis van de markt en kunde in het begrijpen van mensen maken dat je een visie kunt delen over de voor te stellen kandidaat. Dat wordt als een belangrijke toegevoegde waarde gezien binnen de HighTouch Executive Search praktijk.

Omarmen van verschillen

In de strategische sessies voor ons Executive Search bedrijf komen we tot een conclusie dat het omarmen van onze verschillen één van de wezenlijke oorzaken van ons succes is. Het belang om deze verschillen dan ook daadwerkelijk tot uiting te brengen stuit op weerstand. Waarom?

We zijn als mens allemaal geboren met kenmerken, eigenschappen die we meenemen in ons leven, zo ook onze loopbaan (werkzaam leven). Onze loopbaan die we nemen, of die we zelf actief vormgeven vormt ons in verschillende wijzen van denken en doen. Met deze individuele “verschillen” kunnen we als geheel ons voordeel doen. Hoe?


Uitgaande dat onze “prospects” zaken doen vanuit een zakelijke én persoonlijke overweging, kan juist de persoonlijke component het verschil maken. De executive search kenmerkt zich door het bestaansrecht van vele bedrijven in NL en daarbuiten. Allemaal vinden we als bureau op een of andere manier ons emplooi. Gedreven door de achtergrond dat dertig procent van de opdrachtgevers latent ontevreden is over het bureau* waarmee ze samenwerken, en de gemiddelde duur van een goede samenwerking tussen de 5-7 jaar is*, betekent dat er beweging is en dus kansen voor business. In deze beweging voor de keuze van een executive search bureau lijkt de persoonlijkheid van de partner een belangrijke rol te spelen.

Waar het op aankomt in de strategie om als executive bureau bij de prospects te pitchen is naast de “standaard” kwaliteiten die je moet bezitten, een podium te bieden aan de verschillen van de partners die onderdeel uitmaken van je bureau. Waarom is dit bieden van een podium voor de verschillen zo belangrijk?

Omdat de keuze van een executive search bureau voor een belangrijk deel op een gun-of klik-factor hangt. Deze factor wordt benadrukt door de openlijke kwetsbaarheid of transparantie van de partner en de ideeën die de partner heeft over de wereld/business/mensheid en deze ook publiekelijk kenbaar wil maken.

Mijn conclusie is dat binnen de kaders die je geneigd bent te scheppen om in structuur en uitstraling uniformiteit te benadrukken als bureau,  het van levensbelang is om de individuele verschillen te omarmen en sterker nog te benadrukken.

 

*Deze beweringen kan ik niet op basis van onderzoek bevestigen, dit zijn persoonlijke observaties