Beste Supermarkt

De strijd is weer losgebarsten wie de beste supermarkt van Nederland is onder vakbroeders. Een jaarlijkse door verschillende partijen gesponsord evenement uitmondend in de supermarkt van het jaar. Waarschijnlijk zegt het je niet zoveel, en toch is het een aantrekkelijke manier om het bewustzijn van zowel bezoeker als werknemer van de supermarkt te versterken in …. Ja, in wat eigenlijk?
Wat heb je nou eigenlijk gewonnen als je tot supermarkt van het jaar gekozen wordt? Ben je de schoonste, goedkoopste, best communicerende of aantrekkelijkste supermarkt voor de shopper?

We hebben allemaal minstens wekelijks te maken met de supermarkt. Onze dichtheid (26 supermarkten per 100.000 inwoners bron: CBS 2014) van supermarkten in Nederland is hoog. We doen er de snelle boodschappen, en in het weekend de meer uitgebreidere boodschappen. De winkelbeleving van de bezoeker is onderwerp van wetenschap. Volgens Constant Berkhout’s bijdrage Retail Marketing Strategy, Delevering shopper delight (Kogan Page 2016) zijn supermarkten aan het evolueren van Logistiek gedreven schappenvullers, naar een plaats waar we als bezoekers geluk proberen te vinden. Als aanwijzing geeft Berkhout in zijn boek dat we moeten voorkomen dat de supermarkt bezig is met alle operationele zaken in orde te krijgen, zoals de juiste vermelding van promoties, of het opvolgen van de klantenkaart, of het vullen van de schappen. De stap die de supermarkt moet maken is om de bezoeker een goed gevoel te geven.

shopper delight en menselijke maat

Dat goede gevoel bestaat zeker wel. Een van de huidige deelnemers van de supermarkt van het jaar vertelt in de laatste uitgave van Distrifood iets essentieels. De goede relatie van de bezoeker met de werknemer van de supermarkt. Het spontaan als bezoeker op een kookeiland in de winkel Lasagna mogen bereiden en uitdelen aan de bezoekers, of een warme groet van herkenning bij binnenkomst van de supermarkt zijn zaken die voor mij een gevoel geven erbij te horen. Op dit moment heb ik een beste supermarkt. Een groep geestelijk gehandicapte mensen die regelmatig schappen mogen vullen maakt mijn bezoek aan deze supermarkt een bijzondere. Ook de andere werknemers van de winkel hebben een glimlach van herkenning, maken een praatje en nemen de tijd voor je als je een vraag hebt. De beste supermarkt is die van de erkenning van de menselijke maat die maakt dat het supermarktbezoek een belevenis is!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 − drie =