100 dagen

Het is een veelgebruikte slogan, de eerste 100 dagen. Dat kunnen de eerste 100 dagen van het mogen representeren van een nieuw merk in je portfolio van merken zijn, of de eerste 100 dagen van je nieuwe baan als CEO of HR Directeur. Kenmerken voor de eerste 100 dagen zijn:

  1. Openstellen; met heel je “hart” ontvankelijk zijn voor de verschillende krachten binnen de organisatie of afdeling. Zonder oordeel of vooringenomenheid mensen de ruimte geven. Deze fase kan voeding geven aan ideeën en richting voor de toekomst.
  2. Luisteren; met al je vermogen tot je nemen wat de ander je wil vertellen door met aandacht te luisteren. Het vraagt kracht om te voorkomen dat je middels je vragen al richting wil geven.
  3. Horen; met heel je “gemoed” horen (waarnemen) wat er gedaan is, lijken uit de kast laten vallen, en de “pitch” inschatten en interpreteren waarmee je zaken hoort.

100 dagen_2

Je zult nog veel meer moeten doen, de eerste 100 dagen. Alle ogen zijn op “kwatta” gericht. Dat maakt het proces een eenzaam proces.
Er zijn ook heel wat boeken over geschreven wat wel en wat niet te doen, zoals deze 5 mythes.

In deze eerste 100 dagen kan het verstandig zijn een klankbord te organiseren dat niet direct met de business te maken hoeft te hebben. Een klankbord waarbij je gebruik kunt maken van ervaren “managers” die dit proces van 100 dagen reeds hebben doorlopen. Deze ervaren “100 dagen”- managers kennen de eenzaamheid en begrijpen dat het soms nuttig is om iemand die midden in de eerste 100 dagen zit, te begeleiden.

Uiteindelijk zijn het mensen in het management die het verschil maken in een organisatie. Als je de eerste 100 dagen je openstelt, luistert en hoort dan zul je ontdekken dat je medewerkers in je team (MT of afdeling) wel of niet de toekomst kunnen bepalen voor de organisatie of afdeling waar je leiding aan geeft. Daarom alleen al is het een delicaat proces waar je je heel eenzaam kunt voelen.

Wil je klankbord zijn, of heb je een klankbord nodig? Laat ons dat weten via de contactpagina.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *